Jiran yang bermacam ragam

12:57 PM

Jiran yang bermacam ragam


Assalamualaikum
Baru ni balik rumah tok Besah.Macam biasa rutin tiap minggu.Tu pon dah 2 minggu tak balik sebab Aqil tak sihat baru-baru ni.Takmau la satgi dok muntah werkkk werkkk kat rumah tok Besah jenuh plak nak mendobi kat sana.
Dalam dok rilek-rilek tok Besah habaq kata jiran kami(si A) tu pi serang sedara(si B) siap bawa parang.
Puncanya sebab si B bakar sampah.Mana la si B tak bakar sampah tu.Si A pi buang sampah dia seberang jalan depan rumah si A.Tanah tu bukan milik si A pon.Tanah jiran yang lain gak tapi dah arwah.Anak-anak arwah pon tak balik situ dah pon.Pastu siap bercucuk tanam kat tanah tu lagi.
Si B bakar sebab semak.Memang la terbakar sikit pokok daun kari dan pisang tapi bukan terbakar semua pon.Kena sipi-sipi ja cuma cara dia mai tegur tu tak kena gaya.
Kenapa saya cakap tak kena gaya?
Sebab si A seorang ustaz.Patutnya A tau adab-adab nak tegur jiran.
Ayat si A yang buat saya sentap jugak la bila dengar mak cerita.Suruh orang pi mengaji.Dia tu yang patut pi mengaji.Takda adab lansung nak tegur jiran perempuan tua yang ada pertalian darah plak tu.
Pastu dok bahasa 'hang hang' masa serang tu.
Tak kisah la jiran tu ada pertalian darah ke tak.Yang takda pertalian darah pon kita kena cakap elok-elok.Bukan main serbu camtu ja.


You Might Also Like

11 apa kata anda?

  1. Singgah petang...
    ish..mcm² la..benda kecil pun sampai nak cmtu ye...

    ReplyDelete
  2. todiaaa.. siap bawak parang.. huhu.. kita supposed kena sabar dengan jiran2, memanglah perangai macam-macam ... tapi tetap kena saborrr

    ReplyDelete
  3. tu mesti ada sejarah masing2 tu.. kalau dak tak kan laa sebab kerana alasan kecik jaa nak p serang sampai mcm tu.. kes dendam laa kot.. huhhuh..

    ReplyDelete
  4. uishhhh bawa parang biar betul tu...teruknya..

    ReplyDelete
  5. Takutnya kalau dengaq org gaduh. Mcm trauma. Awat xmau ckp elok2 bukan susah pun. Xpalah sangat dengan pokok yg tebakaq tu kalau nk dibandingkan dengan sirraturrahim yg dah putus. Mintak dijauhkan dgn sifat baran :(

    ReplyDelete
  6. Ustaz pun jadi lagu tu jugak no..

    ReplyDelete
  7. laaahai cemtu pulak jadinya.. mmg kadang2 pelik2 jiran yg kita dapat..

    ReplyDelete
  8. parang...??? nasib baik tak hawing sekali...

    ReplyDelete
  9. yes.
    walaupun kita di pihak yg benar, tegur tu kena berhikmah...

    ReplyDelete
  10. hurmmm memang ramai je sekarang ni yang pangkat ustaz ustazah perangai serupa tu kak zai. biadap sangat

    ReplyDelete

komen yang murni-murni yek ^.^

Popular Posts

Banner

COPY AND PASTE

Tickers

SUDAH HALAL
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers